Zgodnie z art. 36 „Ustawy o weteranach działań poza granicami państwa” weteran poszkodowany pobierający emeryturę lub rentę inwalidzką ma prawo do dodatku weterana poszkodowanego od miesiąca złożenia wniosku do organu emerytalno-rentowego.
Wniosek można pobrać ze stron internetowych właściwego Wojskowego Biura Emerytalnego.
Do wniosku załącza się odpis decyzji o przyznaniu statusu weterana poszkodowanego, który najlepiej wykonać u notariusza, na podstawie oryginału decyzji.
Podstawę wymiaru dodatku weterana poszkodowanego stanowi najniższa emerytura, która od 1 marca 2019 r. wynosi 1100,00 zł.
Wysokość dodatku weterana poszkodowanego jest uzależniona od ustalonego procentu uszczerbku na zdrowiu doznanego wskutek wypadku pozostającego w związku z działaniami poza granicami państwa lub choroby nabytej podczas wykonywania zadań lub obowiązków służbowych w ramach działań poza granicami państwa, z tytułu których przyznano świadczenia odszkodowawcze, i wynosi w przedziale:
Kwotę dodatku weterana poszkodowanego ustala organ emerytalno-rentowy na podstawie decyzji organu przyznającego status weterana poszkodowanego.
Dodatek weterana poszkodowanego podlega waloryzacji w terminie od 1 marca każdego roku.
W przypadku zbiegu prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów, przysługuje tylko jeden dodatek weterana poszkodowanego.
Dodatek weterana poszkodowanego jest wypłacany wraz z emeryturą lub rentą inwalidzką w terminie i trybie określonych dla tych świadczeń, a w przypadku wypłaty dodatku po raz pierwszy - w najbliższym terminie płatności emerytury lub renty albo w następnym terminie płatności, jeżeli wniosek, został złożony na 14 dni przed upływem terminu płatności emerytury lub renty.
W przypadku zawieszenia wypłaty emerytury lub renty właściwy organ emerytalno-rentowy wypłaca dodatek weterana poszkodowanego kwartalnie, w trzecim miesiącu kwartału.
W przypadku zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę wysokości uszczerbku na zdrowiu oraz dodatku weterana poszkodowanego, niezależnie od organu, który skierował daną osobę do udziału w działaniach poza granicami państwa, organem właściwym w sprawie zmiany decyzji ostatecznej o przyznaniu statusu weterana poszkodowanego jest organ, który wydał tę decyzję.
Dodatek, jest finansowany ze środków budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji Ministra Obrony Narodowej – w odniesieniu do weteranów poszkodowanych-żołnierzy.
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. i obowiązującej od dnia 11 października 2019 r. zaszła konieczność zmian części wydanych decyzji o przyznaniu statusu weterana-poszkodowanego. Decyzje wydane do dnia 10 października 2019 r. podlegają zmianie w zakresie wysokości dodatku weterana poszkodowanego.
Zmiany decyzji dokonują organy, które je wydały, czyli w odniesieniu do weteranów-poszkodowanych MON zrealizuje Ministerstwo Obrony Narodowej wg zasad:
— pobierz wzór wniosku i wypełnij
Prawo do nowych stawek dodatku weterana poszkodowanego, w wysokości określonej w zmienionej decyzji, przysługuje w odniesieniu do weteranów poszkodowanych pobierających emeryturę lub rentę inwalidzką, którym przyznano dodatek weterana poszkodowanego wg zasad:
Warunkiem uzyskania prawa do dodatku dla weterana poszkodowanego (z uszczerbkiem na zdrowiu min. 31%) w terminie od 1 grudnia 2019 r. jest złożenie do organu emerytalno-rentowego wniosku o wypłatę dodatku weterana poszkodowanego w zmienionej wysokości w terminie 3 miesięcy od dnia wydania nowej decyzji.
Złożenie wniosku po upływie tego terminu powoduje, że prawo do dodatku weterana poszkodowanego, w wysokości określonej w decyzji, przysługuje od miesiąca złożenia tego wniosku.
Dodatek weterana poszkodowanego zwolniony jest z podatku dochodowego od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Z wypłacanego dodatku nie dokonuje się żadnych potrąceń i egzekucji, a także nie bierze się go pod uwagę przy ustalaniu kwoty wolnej od potrąceń i egzekucji.